ألوان الوطن | وجبات جاهزة وخضروات طازجة بالمجان.. «حاتم» فاعل خير بدار السلام: «لو محتاج خد»

بين ضجيج السيارات، وزحمة المارة، ومع اقتراب الساعة الثانية عشر ظهرًا، يسارع شاب ثلاثيني، صاحب أحد محلات بيع السجاد، بمنطقة دار السلام، في القاهرة، لوضع مجموعة من الوجبات الجاهزة والخضراوت الطازجة، على الرصيف المقابل لمحله، للمحتاجين وعابري السبيل، بالتنسيق مع مجموعة من شباب المنطقة. 

حاتم صابر، 34 عامًا، يحرص يوميًا على وضع السندوتشات داخل أطباق ورقية، مغلفة بطريقة محكمة، وأكياس معبأة بالخضروات، على الرصيف المقابل لمحله، بالتعاون مع أصدقائه، ساردا خلال حديثه لـ«الوطن»: «الفكرة دي عملتها من 3سنوات، وساعدني فيها مجموعة من الشباب في المنطقة، كل 10 أو 15 يوم بنجمع تبرعات عشان نشتري احتياجات الناس غير المقتدرين». 

وجبات للمحتاجين على الرصيف

استغل «حاتم» المساحة الصغيرة على الرصيف المقابل لسد احتياجات بعض المارة الفقراء، قائلا: «أنا فاتح محل سجاد وجيم في شارع في دار السلام، وقدامه بعمل فرش وعليه وجبات عبارة عن سندوتشات معمولة مخصوص للناس، واللي محتاج بيمد إيده وياخد». 

توفير سلع منزلية مجانية للأسر الفقيرة

تخرج «حاتم» من دبلوم التجارة، ويحرص هو وأصدقاؤه ومجموعة من المتبرعين على توفير سلع منزلية مجانية لأسر في حاجة إلى إعداد وجبات منزلية، وتكلفتها حوالي 35 جنيهًا، ويضيف: «غير الوجبات كمان بنحط الخضار بأنواعه سواء بطاطس أو سبانخ وفلفل وبتنجان ورز ومكرونة وزيت، يعني طبخة كاملة، في ناس بيكون نفسهم في طبخة».

حاتم صابر: «كل فترة بنجدد السلع عشان الفقير ياكل» 

من حين إلى آخر، يحاول «حاتم» تجديد السلع التي يقدمها مجانًا للمحتاجين، وذلك بعد شرائه أجولة الخضروات من أحد الأسواق القريبة منه: «اللي بنجمعه بنشتري منه بالشوال كل كام يوم، وكمان كل فترة بنحاول ننوع ونجدد، ونضيف السلع اللي بنفرشها على الرصيف عشان الناس الغلابة تاكل».

كما يتلقى «حاتم» مبالغ مالية من أشخاص متبرعين، بعد معرفتهم بفكرته بجانب تلقيه مجموعة من السلع في شكل تبرعات، متابعا:«الفكرة استفاد منها ناس كتير خلال 3 سنين، والحمدلله في ناس لما بتشوف الموضوع بتسيب سلع زي الرز والمكرونة والصلصة، وفي ناس تانية بتسيبلي فلوس». 

 



قراءة من المصدر

غني وحقق حلمك

إشترك في القائمة البريدية ليصلك كل جديد



إشترك في قناة مصر أونلاين


اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
Powered by Live Score & Live Score App